De reddingsboten

SCHELLINKHOUT – Zaterdagmiddag omstreeks 16.00 uur kwam een zeiljacht met aan boord 3 personen in de problemen in de buurt van de nieuwe buitenhaven die op dit moment nabij Hoorn wordt aangelegd. Vrijwel tegelijkertijd werden de boten uit Wijdenes als de Hayo uit Hoorn gealarmeerd.

De pager-melding gaf aan “motorstoring”. Dat zijn normaal prioriteit 2 meldingen. Het slachtoffer moet dan uiteraard wel van het water af, maar het is niet gelijk levensbedreigend dus ze hoeven niet als halve dollen te keer te gaan. Deze keer gaf de pager duidelijk “prioriteit 1” aan. Dat betekent altijd dat ze op een rotplek ligt. In de vaargeul bijvoorbeeld of pal onder de kust. Daar kun je een boot niet te lang hulpeloos laten liggen. Het zeiljacht bleek bij de werkhaven bij de Schelphoek te liggen. De vrij harde wind en de flinke golfslag dreigden het jacht richting de beruchte ondieptes bij Schellinkhout te dwingen.

Gelukkig heeft de Reddingsbrigade in Hoorn in het weekeinde overdag altijd haar botenhuis bezet met een complete bemanning, dus de Hayo kon echt supersnel op weg. Maar ook hulde aan de opstappers uit Wijdenes. Waar ze de norm leggen op 10 minuten tussen alarmering en uitvaren (naar het pakhuis gaan, overlevingspak en zwemvest aantrekken, naar de haven rijden, boten gereed maken, bij de kustwacht om details vragen, etc. etc.), waren beide boten deze keer al met een complete bemanning binnen 7 minuten op het water. Omdat ze onmiddellijk kon uitvaren, kon de Hayo snel ter plaatse komen en een lijn overzetten. Daarna werd begonnen met slepen. Toen eenmaal de Mantelmeeuw ook ter plaatse was, werd even overwogen om de Zeehond terug naar haar thuishaven te sturen. Onder normale omstandigheden zouden de Hayo en de Mantelmeeuw het makkelijk samen moeten kunnen opknappen. Er is echter toch besloten om de Zeehond ook ter plaatse te laten gaan. Slepen door een kleine RIB (en in die categorie vallen zowel de Mantelmeeuw als de Hayo) kan, maar je moet jezelf daarbij niet overschatten. In dit geval zou het sleepje pal tegen de wind in bij hoge golfslag hebben moeten gebeuren en dat gaat slechts heel moeizaam met een RIB. Eenmaal ter plekke heeft de ouwe trouwe Zeehond de sleep overgenomen, waarna beide RIB’s hebben geassisteerd bij het afmeren in de Grashaven. Als afsluiting werd nog even aangelegd bij de steiger van de Hayo, want in het weekeinde hebben ze bij de Reddingsbrigade Hoorn altijd de koffie klaar staan. Beide boten waren omstreeks 19.00 uur terug op station. Ze konden weer terug zien op een geslaagd staaltje samenwerking tussen de stations Hoorn en Wijdenes.

Foto’s : Reddingsbotenwijdenes