HOORN – De politie hield het afgelopen weekend diverse verkeerscontroles in de regio. Tientallen automobilisten zijn bekeurd voor te hoge snelheden die ze reden. De bestuurders krijgen hun bon binnenkort op de deurmat. De controles werden gehouden op diverse Provinciale wegen. Ook werden automobilisten staande gehouden op diverse plekken en hun rijbewijs ingevorderd. De overtreders die meer dan 50 km teveel op de teller hadden staan, werden staande gehouden op de Willemsweg in Hoorn, Westfrisiaweg (N194) in Avenhorn en de Jan Glijnisweg in Heerhugowaard. Zij zijn hun rijbewijs voorlopig kwijt.

Veiligheid
Te hoge snelheid speelt een grote rol bij verkeersongevallen. Want ondanks de toename van veiligheid in de auto’s door het gebruik van gordel, airbags, kreukelzones, wegknikkende stuurkolommen etc. zijn deze voorzieningen bij hoge snelheden niet automatisch levensreddend. Bij ongeveer 1 op de 3 dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid zelfs een doorslaggevende rol; als iedereen zich aan de snelheidslimiet zou houden, zouden er in Nederland ruim een kwart minder letselslachtoffers zijn. De politie wil bestuurders hiervan bewust maken en daarom maken snelheidscontroles standaard onderdeel uit van de taken van het Team Verkeer.

Waar controleren de politie?
De controles vonden plaats op diverse locaties waar aantoonbaar hard gereden wordt, of waar vaker ongelukken plaatsvinden. Locaties voor verkeerscontroles worden gekozen op basis van de risico’s zoals bijvoorbeeld het aantal ongevallen in het verleden. Maar ook bijvoorbeeld geluidsoverlast kan een reden zijn voor controles. Ook na deze week gaan we door met onze controles.

Geflitst voor maar 3 km te hard? Dat kan niet!
Een hardnekkig misverstand is dat de politie al vanaf enkele kilometers te snel bekeurt. Binnen de bebouwde kom staat de apparatuur altijd zo ingesteld dat pas vanaf 57 km per uur bekeurd wordt. Op 50-, 60- 70- en 80-kmwegen wordt pas geflitst als tenminste 7 km te hard wordt gereden. Boven de 100 km per uur is dat bij 8 km of meer teveel.

Meetcorrectie
Bij het zogenaamde ‘flitsen’ wordt rekening gehouden met afwijkingen die de kilometerteller van de gemiddelde auto of motor aangeeft. Dit omdat deze apparatuur niet jaarlijks geijkt wordt. Dus op een 50 kilometerweg wordt bekeurd vanaf een gemeten snelheid van 57km per uur. Daar wordt dan 3 km afgetrokken, dat is de zogenaamde meetcorrectie. Dit levert de gecorrigeerde snelheid op.Hierdoor lijkt het alsof het om een snelheidsoverschrijding van slechts 4 km/uur gaat, terwijl de gereden snelheid dus 3 km hoger ligt.